Skip to the main content

Huishoudelijk reglement/Statuten

HUISHOUDELIJK REGLEMENT

 Artikel 1. LIDMAATSCHAP

  1. Wie lid van de vereniging wenst te worden, kan zich bij het bestuur opgeven.
  2. Het kandidaat-lid dat zich na een periode van kennismaking definitief wenst op te geven als lid, kan dit doen middels een door de secretaris te verstrekken aanmeldingsformulier.
  3. Wordt iemand als lid toegelaten dan ontvangt zij/hij daarvan schriftelijk mededeling, onder vermelding van het verschuldigde bedrag aan contributie. Het nieuwe lid krijgt een exemplaar van de statuten en bijbehorende reglementen.
  4. Elk stemgerechtigd lid wordt geacht de statuten en bijbehorende reglementen te kennen en overeenkomstig te handelen.
  5. Elk lid is verplicht bij verandering van adres de secretaris daarvan schriftelijk in kennis te stellen.

 Artikel 2. CONTRIBUTIE

 De hoogte van de jaarlijkse contributie wordt telkenmale door de Algemene Ledenvergadering vastgesteld.

Nadat de Algemene Ledenvergadering de contributie heeft vastgesteld dient deze binnen een maand te worden voldaan.

  1. De jaarlijkse contributie bestaat uit een vast deel ter dekking van de algemene kosten van de vereniging en een deel ter dekking van de kosten per speeldagdeel waaraan wordt deelgenomen.
  2. De jaarlijkse minimum bijdrage van donateurs wordt op voorstel van het bestuur vastgesteld door de algemene ledenvergadering.

Artikel 3. RECHTEN EN PLICHTEN DONATEURS

  1. Donateurs kunnen als gast incidenteel aan de reguliere activiteiten van de vereniging deelnemen.

 Artikel 4. RECHTEN EN PLICHTEN LEDEN

  1.  Leden hebben het recht op deelname aan de georganiseerde competities.
  2. Leden hebben het recht op deelname aan vergaderingen
  3. Leden hebben de plicht tot betalen van de jaarlijkse contributie

Artikel 5. BESTUUR

Onverminderd het bepaalde in artikel 13 lid 2 van de Statuten is bij tussentijdse beëindiging van een bestuurlidmaatschap het bestuur bevoegd de vacature te vervullen uit de leden door een benoeming tot de eerst volgende Algemene Ledenvergadering.

Artikel 6. VERGADERINGEN

  1. De vergaderingen zijn verdeeld in:
    1. Algemene Ledenvergadering,
    2. bijzondere Algemene Ledenvergaderingen,
    3. bestuursvergaderingen,
    4. commissievergaderingen.
  2. De agenda voor de Algemene Ledenvergadering wordt door het bestuur samengesteld. Een schriftelijk verzoek van de leden om een bepaald punt op de agenda te plaatsen moet door de secretaris uiterlijk 15 dagen vóór de Algemene Ledenvergadering zijn ontvangen. Indien het agendapunt te laat wordt ingediend dan kan het bestuur desondanks besluiten het punt te behandelen.
  3. Op de agenda van de Algemene Ledenvergadering dienen in ieder geval voor te komen:
    1. de onderwerpen, genoemd in artikel 15 lid 2 van de Statuten.
    2. bestuursverkiezing.
    3. begroting voor het komende jaar met contributievoorstel.
    4. rondvraag.
  4. De vergaderingen, in dit artikel genoemd in lid 1, a en b, worden bijeengeroepen door het bestuur, met inachtneming van een termijn van tenminste zeven dagen. De bijeenroeping geschiedt door een aan alle leden, ereleden en donateurs te zenden schriftelijke mededeling.
  5. Voorstellen van leden, de statuten of de bijbehorende reglementen betreffende, moeten tenminste 15 dagen voor de betreffende vergadering schriftelijk ter kennis aan de secretaris worden gebracht.
  6. De voorgestelde wijziging(en) van de statuten of de bijbehorende reglementen dient woordelijk te worden vermeld.
  7. Tenminste zeven dagen voor de betrokken ledenvergadering wordt de tekst van de voorgestelde wijziging(en) van de statuten of de bijbehorende reglementen aan de leden bekend gemaakt.
  8. Op de ledenvergaderingen wordt door de secretaris een presentielijst neergelegd, waarop de leden hun namen aantekenen.
  9. Bestuursvergaderingen worden belegd zo vaak als nodig is. Alle bepalingen over stemmingen in ledenvergaderingen gelden ook voor de bestuursvergaderingen.
  10. Commissievergaderingen worden zo vaak belegd als nodig is. Besluiten en aanbevelingen komen met meerderheid van stemmen tot stand. Bij staken der stemmen worden de afwijkende meningen aan het bestuur gemeld. Na elke commissievergadering ontvangt de secretaris van de vereniging hiervan binnen 14 dagen een exemplaar van de besluitenlijst “ter kennisname”.

Artikel 7. STEMMEN

  1. Indien er bij de verkiezing van bestuursleden meerdere kandidaten zijn, wordt door het bestuur tijdens de algemene ledenvergadering, uit de aanwezige stemgerechtigde leden, een stembureau gevormd en wordt schriftelijk gestemd.
  2. Het stembureau bestaat uit drie leden.
  3. De telling van de uitgebrachte stemmen geschiedt door twee leden van het stembureau, die ieder alle stemmen tellen.
  4. Het derde lid van het stembureau noteert de resultaten en brengt verslag uit aan de Algemene Ledenvergadering.
  5. Als niet-uitgebrachte stemmen worden beschouwd:
    1. blanco stemmingen en onthoudingen,
    2. stembriefjes welke een persoon niet duidelijk aanwijzen,
    3. stembriefjes waarop meer of minder namen voorkomen dan het aantal kandidaten,
    4. ondertekende stem briefjes,
    5. stembriefjes waarop niet ter zake doende op- of aanmerkingen zijn geplaatst en
    6. stembriefjes die niet door of namens het bestuur zijn uitgereikt.
  6. Op alle overige schriftelijke stemmingen zijn zowel de vorenstaande bepalingen als artikel 18 van de statuten van toepassing.

Artikel 8. COMMISSIES VAN DE ALGEMENE VERGADERING

  1.  De Algemene Ledenvergadering kan commissies benoemen voor het uitvoeren van een duidelijk omschreven opdracht. De werkwijze van de commissie, de opleverdata van de werkzaamheden en de controle hierop worden door de Algemene Ledenvergadering vastgesteld c.q. uitgevoerd.
  2. Het bestuur zal de commissies alle medewerking en informatie verstrekken nodig om de opdracht uit te voeren.

  Artikel 9. COMMISSIES VAN HET BESTUUR

  1. Het bestuur kan commissies instellen voor het uitvoeren van een duidelijk omschreven opdracht. De werkwijze, de opleverdata van de werkzaamheden en de controle hierop worden door het bestuur vastgesteld c.q. uitgevoerd.
  2. Het bestuur meldt op de Algemene ledenvergadering een nieuwe commissie en de opdracht.

 

Artikel 10. SPEELDAGEN

De vereniging kan meerdere speelavonden en/of dagdelen hebben, waarop activiteiten plaats vinden. Leden kunnen aan meerdere activiteiten deelnemen, waarvoor zij conform artikel 2, lid 3 contributie verschuldigd zijn.

De Wedstrijdleider en de coördinator van de Evenementencommissie vertegenwoordigen het bestuur op een speelavond of dagdeel.

 Artikel 11. WEDSTRIJD REGLEMENT

 De interne competities worden geregeld in een wedstrijdreglement.

Artikel 12. ZORG GOEDEREN EN AFDRACHT GELDEN

  1. Ieder lid, die geld of goederen van de vereniging onder zijn beheer heeft, is hier voor verantwoordelijk tegenover het bestuur.
  2. De afdracht van gelden wordt geregeld in overleg met de penningmeester.

Artikel 13. VERGOEDINGEN

  1.  Leden van het bestuur, commissieleden en leden die in opdracht van het bestuur handelen, hebben recht op vergoeding uit de verenigingskas van kosten, welke zij binnen hun bevoegdheid ten behoeve van de vereniging hebben gemaakt.
  2. Declaraties zijn gespecificeerd en voorzien van de datum waarop de kosten zijn gemaakt.
  3. Indien de penningmeester overwegende bezwaren heeft tegen een ingediende declaratie, beslist het bestuur over het al of niet betalen, nadat zowel de penningmeester als de declarant hun zienswijze naar voren hebben gebracht.

 

 

Dit huishoudelijke reglement is vastgesteld met goedkeuring van de Algemene Ledenvergadering: Vierpolders, 17 september 2003.

Andere artikelen
Wie zijn wij

Wie zijn wij

Bridge spelen staat voor ons op de eerste plaats, maar gezelligheid en vriendschap staan zeker zo...

11/03/2024 - Henk Sommer
Speelschema

Speelschema

Speelschema 2023 – 2024   Openingsdrive: 07 september          (Algemene Leden...

22/08/2022 - H.Sommer
In-Uitschrijfformulier

In-Uitschrijfformulier

Hier kan u het inschrijfformulier via de link downloaden.

15/08/2021 - Henk Sommer